گرفتن دید و تعیین شماره عینک

گرفتن دید و تعیین شماره عینک موضوع بسیار مهمی است که باید مانند سایر بیماریهای چشمی مثل آب سیاه و آب مروارید به طور مرتب و دوره ای انجام شود تا بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود. گرفتن دید و تعیین شماره عینک توسط متخصص چشم پزشک به مجموعه کارهایی گفته میشود که برای بررسی میزان سلامت دید و همچنین دوربینی و نزدیک بینی چشم انجام میشود . موضوع ضعیف شدن چشم بسیار شایع است و بسیاری افراد دچارش میشوند .

دوربینی و نزدیک بینی چشم چیست؟

در معاینات چشمی غیر از تعیین نمره چشم ، دوربینی و نزدیک بینی چشم نیز بررسی میگردد . دوربینی و نزدیک بینی هر دو از عیوب انکساری چشم میباشند و عامل ژنتیک نقش مهمی در انها دارد.

افراد نزدیک بین اشیا و نوشته های نزدیک به چشم را بدون مشکل میبیند، اما در فاصله ی دور در تشخیص و خوانایی آنها با مشکل روبرو میشود . در دوربینی قضیه برعکس است ،  فرد اشیا و نوشته های دور به چشم را کاملا واضح میبیند، اما در تشخیص و خوانایی آنها در فاصله ی نزدیک دچار مشکل میشود.

روش های تعیین نمره چشم:

معاینه چشم و تعیین نمره چشم به دو روش انجام میشود :

·         تعیین نمره چشم به روش کلاسیک: در این روش شخص در فاصله ای مشخص با دیواری که روی آن تابلویی نصب شده نشسته و به وسیله یک عینک و عدسی های مختلف  از بیمار خواسته میشود جهت علائمی که روی تابلو قرار دارد و پزشک اعلام می کند را مشخص کند . مشکل این روش احتمال وجود خطا و همچنین وقت گیر و خسته کننده بودن آن میباشد.

·         تعیین نمره چشم به وسیلع دستگاه بینایی سنجی ( فوروپتر ): در این روش بیمار پشت دستگاه بینایی سنجی نشسته و پزشک چشم را معاینه کرده و نمره چشم مشخص میشود . این روش هم دقت بسیار بالایی دارد .

متخصص چشم جهت تعیین نمره چشم :

دکتر آرزو میرآفتابی فوق تخصص گلوکوم از آمریکا  با داشتن سابقه درخشان و انجام فعالتهای مختلف در حوزه چشم پزشکی و عیوب انکساری چشم  علاوه  بر معاینه دقیق  در صورت لزوم اقدام به تعیین نمره چشم مینماید .همچنین لازم به ذکر است سایر خدمات ارائه شده توسط ایشان در سایت چشم پزشکی میرآفتابی قابل مشاهده میباشد .

علائم ضعیف شدن چشم :

·         تاری دید

·         خستگی چشم

·         سردرد

·         درد شقیقه هنگام خیره شدن به اجسام

·         کج کردن سر و یا تنگ کردن چشم ها برای دید بهتر

نمره چشم سالم چند است ؟

دید بیماران با تابلویی شامل اندازه های مختلف حرف E در جهات مختلف اندازه گیری میشود. دید طبیعی دید ۱۰/۱۰ است. یعنی چنین فردی در فاصله ۶ متری ردیف ۱۰/۱۰ را می بینید. دید ۱۰/۵ بدین معناست كه فرد حداكثر این ردیف را از فاصله ۶ متری می بینید در حالیكه یك فرد طبیعی این ردیف را در فاصله ۱۲ متری می بینید.