آب مروارید | از بهترین جراحان اب مروارید

آب مروارید یا کاتاراکت نوعی بیماری چشمی است که به دلایل گوناگون به وجود می‌آید و یکی از 3 عامل اصلی نابینایی است . عقاید غلطی درباره آب مروارید وجود دارد که برخی فکر می‌کنند که این بیماری به علت وجود پرده‌ای روی چشم ایجاد می‌شود . باید گفت این بیماری بر اثر ایجاد پرده بر روی چشم و یا استفاده بیش از حد از چشم به وجود نمی‌آید . آب مروارید سرطان نیست ، از یک چشم به چشم دیگر سرایت نمی‌کند و سبب کوری غیر قابل برگشت نمی‌شود .

زمانی که عدسی چشم شفافیت خود را از دست بدهد آب‌ مروارید  به وجود می آید . این موضوع طبیعی است که اگر عدسی چشم کدر شود و قابلیت خود را در تمرکز نور روی شبکیه از دست بدهد ، تصویر خوبی روی شبکیه تشکیل نمی‌شود و در نتیجه شخص تصاویر اجسام و مناظر خارجی را به درستی و مثل باقی افراد مشاهده نمیکند . در ابتدا ، نور قوی تر و عینک می تواند به شما کمک کند تا دید خود را تقویت کنید اما اگر بینایی شما به حدی ضعیف شد که درانجام فعالیت ها روزانه به مشکل خوردید باید خیلی جدی تر به فکر چاره باشید .

نشانه ها و علائم آب مروارید عبارتند از:

- تاری دید و مبهم بودن تصاویر
- سختی دید در شب
- حساسیت به نور و درخشش
- نیاز به نور زیاد برای خواندن و فعالیت های دیگر
- دیدن "هاله " در اطراف نورها
- تغییر مکرر شماره عینک و یا نسخه لنزی
- محو شدن یا زرد شدن رنگ ها
- واضح ندیدن تصاویر و اجسام
- روشن تر دیده شدن رنگ ها
- دو دیده شدن
- ازدست رفتن تدریجی قدرت تشخیص رنگ

عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به آب مروارید می‌شوند :

- افزایش سن
- دیابت
- قرارگرفتن زیاد در معرض نور خورشید
- سیگارکشیدن
- چاقی
- فشارخون بالا
- التهاب یا آسیب ‌دیدگی‌های قبلی چشم
- جراحی قبلی چشم
- وراثت
- جراحی قبلی چشم
- استفاده‌ی طولانی ‌مدت از داروهای کورتیکواستروئید
- مصرف بیش‌ازحد الکل

آب مروارید در سنین جوانی و نوزادی :

برخلاف تصور رایجی که وجود دارد و افراد آب مروارید را بیماری مخصوص دوران پیری می دانند ، برخی عوامل هستند که باعث بروز این بیماری در دوران جوانی میگردد مانند ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، بیماری های روماتیسمی و التهاب های چشم ، همچنین ضربه وارده به چشم و مصرف داروهایی مثل داروهای کورتونی ، مواجه شدن با اشعه ایکس ، امواج میکروویو ، مادون قرمز و نور زیاد خورشید . بر این اساس ، افرادی که طی دوران جوانی در مواجهه با این عوامل قرار بگیرند ، مبتلا به آب مروارید زودرس می شوند . همچنین مصرف زیاد سیگار نیز می تواند از عوامل مستعدکننده برای ابتلا به آب مروارید باشد .

همانند برخی بیماری ها که عوامل ژنتیک در آن مؤثر است ، کودکانی را می بینیم که با این بیماری به دنیا می آیند . در واقع عدسی چشم چنین کودکانی در بدو تولد کدر است و این کدورت مانع تشکیل تصاویر واضح روی شبکیه می شود . اولین علامت آب مروارید در نوزادان وجود لکه سفیدی در چشم است که در اصطلاح به آن مردمک سفید گفته می‌شود . لازم به ذکر است که درصورت عدم درمان به موقع آب مروارید در نوزادان و عدم تکامل صحیح چشم و سیستم بینایی چشم ، می‌تواند به کم بینایی یا نابینایی منجر شود . در بزرگسالان نیز درمان نکردن آب مروارید به پیشرفت این بیماری و ابتلای احتمالی به آب سیاه منجر می‌شود .

پیشگیری از آب مروارید :

مطمئنا اگر دلیل بروز آب مروارید ناشی از ژنتیک و وراثت باشد ، پیشگیری از آن غیر ممکن است و فقط بحث درمانی مطرح است . اما پیشگیری و کنترل بیماری‌ها ، مصرف مداوم دارو‌ها ،محافظت چشم‌ها در مقابل ضربه و تشعشعات جوی و مصنوعی ،  تغذیه صحیح و مصرف نکردن دخانیات می‌تواند مانع بروز این بیماری یا به تعویق انداختن آن شود .

سرعت پیشرفت آب مروارید :

سرعت ایجاد آب مروارید در افراد مختلف فرق می‌کند و پیش بینی سرعت پیشرفت آن غیرممکن است . حتی ممکن است دو چشم سرعت متفاوتی داشته باشد . اما در اکثر موارد آب مروارید ناشی از افزایش سن به مرور و به اهستگی رشد میکند .

درمان آب مروارید :

وقتی آب مروارید باعث کاهش دید شود و فرد نتواند فعالیت‌های روزانه را به راحتی انجام دهد ، باید توسط دکتر جراح چشم مورد عمل جراحی قرار گیرد . این عمل جراحی در زمانی کوتاه انجام گرفته وموفقیت بسیار بالایی دارد گرچه مانند هر جراحی دیگری میتواند با عوارض ناخوشایند ولی نادری مثل عفونت همراه باشد.

نحوه عمل آب مروارید :

در عمل آب مروارید معمولاً چشم به صورت موضعی بی حس می‌شود .  با کمک دستگاه فیکو لنزبیمار خارج شده و لنز داخل چشمی جایگزین میگردد.

بهترین چشم پزشک و جراح آب مروارید :

آرزو میرآفتابی متخصص چشم پزشکی با داشتن سابقه درخشان در حوزه چشم پزشکی و همینطور انجام عمل های مختلف چشمی از جمله آب مروارید چشم توسط پیشرفته ترین و به روزترین دستگاه ها توانسته محبوبیت و رضایت بیماران خود را جلب نماید .

مراقبت های پس از جراحی آب مروارید :

در اکثر موارد افراد بعد از گذشت 24 ساعت میتوانند به فعالیت روزانه خود بپردازد . اما به جهت اینکه از عمل جراحی نتیجه بهتری بگیرید نکاتی را بایستی رعایت نمایید که عبارتند از :

- مصرف دقیق و به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک

- عدم انجام فعالیتهای سنگین

- دوری از مناطق آلوده به گرد و خاک و میکروب

- جلوگیری از مالیدن چشم ؛ زیرا این کار باعث ایجاد عفونت می گردد .

- خودداری از شنا کردن

پس از عمل جراحی آب مروارید چه چیزی باید باعث نگرانی شود ؟

اگر پس از عمل جراحی ، به یکی از علائم زیر برخوردید بلافاصله به پزشک خود مراجعه نمایید:

- تاری و کاهش  دید

- احساس درد